Regeringen har nyligen presenterat sin infrastrukturplan för de kommande tolv åren. Trots detta har det ännu inte kommit något besked om när byggstarten för Norrbotniabanans sträckning Dåva-Skellefteå kommer att ske. Det verkar som att högerregeringarna inte har prioriterat att göra järnvägen till verklighet, även om socialdemokratiska regeringar kanske hade agerat snabbare.
Under Fredrik Reinfeldts tid som statsminister ströks Norrbotniabanan ur den nationella planen. Sedan 2014 har Socialdemokraterna och Miljöpartiet sakta men säkert drivit processen framåt. I den senaste nationella planen har det fastställts att hela järnvägsbygget från Umeå till Luleå ska intensifieras. Byggandet från Umeå till Dåva har redan påbörjats och planeringen för sträckan till Skellefteå har kommit långt.
Trots att järnvägsplanerna vann laga kraft i december 2023 har den nuvarande regeringen ännu inte meddelat när byggstarten kommer att ske. Det råder tystnad, vilket får många att tro att en högerdominerad regering återigen prioriterar bort denna viktiga järnväg. Byggandet av Norrbotniabanan skulle ha en enorm betydelse för både kommunen, näringslivet och invånarna i Skellefteå, inte att förglömma den positiva effekten det skulle ha för klimatet.
Kommunalrådet Lorents Burman har försökt flera gånger att påverka regeringen för att få till stånd byggandet, men hittills utan framgång. Frågan är vad de lokala företrädarna för regeringen gör för att påverka sina partikollegor? Det är viktigt att alla parter samarbetar för att få Norrbotniabanan på plats och förverkligad för att gynna både regionen och miljön.