news-16102024-033755

I tisdags hölls en kick-off för Skellefteås satsning på att bli Årets Stadskärna 2026. Utmaningen är att förnya stadens centrum genom samarbete mellan offentliga och privata aktörer. Maria Broman från Visit Skellefteå berättade om arbetet för att erhålla en QM-certifiering, som visar på långsiktig samverkan mellan stadens intressenter. Skellefteå siktar på att bli Årets Stadskärna och sist de vann var 2006.

Affärsplanen BID Skellefteå 2024-2026 är ett samarbete mellan olika aktörer för att stärka stadskärnans attraktivitet. Maria Broman poängterar vikten av en levande och inkluderande stadskärna för både invånare och besökare. Society Expo 2026 är en global plattform för hållbara samhällslösningar som kommer att äga rum i Skellefteå.

Arkitekturkritikern Mark Isitt imponeras av hur Skellefteå utnyttjar miljön vid älven. Elisabeth Elmsäter Vegsö från Svensk Handel noterar att handeln är en stor arbetsgivare i Skellefteå, men att det finns utrymme för förbättring inom sällanköpsvaruhandeln. Sofie Stark från Diös Sverige delar erfarenheter från Sundsvalls arbete för att bli Årets Stadskärna 2023, där de kom på andra plats.

Det är tydligt att Skellefteå satsar stort på att förnya sin stadskärna och skapa en mer attraktiv och levande miljö för invånare och besökare. Genom samarbete och gemensamma affärsplaner strävar man mot att uppnå utmärkelsen Årets Stadskärna 2026 och visa upp stadens framsteg och utveckling. Med fokus på hållbarhet och innovation ser Skellefteå fram emot att visa upp sitt arbete för en bättre stadskärna.