news-13092024-055948

Hallituksen pysyessä asemalla me missaamme junan

”Det ska självklart gå nattåg mellan Norrland och Götaland, nu och i framtiden. Men vi vill mer än så. Det är viktigt att rusta upp rälsen och öppna nya förbindelser.” Foto: Fredrik Sandberg/TT

Beskedet visar hur Tidöpartierna sviker resenärerna. Regeringen har skurit ned 750 miljoner kronor på järnvägsunderhållet och stoppat planerade satsningar. Dessutom har Sverige gått miste om tiotals miljarder i EU-bidrag som kunnat användas för att rusta upp järnvägen, eftersom regeringen valde att lämna samarbetet kring EUs stomnät för järnväg.

Tåget är både nutiden och framtiden. Det ska självklart gå nattåg mellan Norrland och Götaland, nu och i framtiden. Men vi vill mer än så. Det är viktigt att rusta upp rälsen och öppna nya förbindelser. Vi har en chans att koppla ihop Stockholm, Östersund och västra Jämtland med Trondheim med direkttåg – en sträcka som skulle skapa bättre resor i hela landet. Den norska regeringen är redo, men Tidöregeringen står kvar på perrongen.

Ett exempel på regeringens försummelse är Norrbotniabanan. Planerna ströks av Alliansen men återupptogs när Miljöpartiet, som länge verkat för Norrbotniabanan, kom i regering. Arbetet förhalas nu igen av Tidöregeringen. Ett annat exempel är Tvärbanan mellan Storuman och Umeå, där persontrafiken pausats sedan 2022 på grund av räls i dåligt skick och brist på elektrifiering. Dieseltågen som användes orsakade stora utsläpp och var ofta trasiga. Det håller inte. Miljöpartiet vill undersöka möjligheten till EU-finansiering för att rusta upp Tvärbanan.

Med grön politik skulle järnvägen fungera bättre. I Miljöpartiets skuggbudget för 2024 satsas 19 miljarder kronor mer på järnvägen än i regeringens budget. Vi föreslår flera åtgärder för att förbättra tågtrafiken i Sverige:

Framtidens tågresor

Dubbla flygskatten och satsa pengarna på järnvägen. Flyget åtnjuter skatteundantag motsvarande miljardbelopp varje år, medan tågen avvecklas.

Regeringens ansvar

Trafikverket behöver läggas ned och göras om. Väg och järnväg konkurrerar i den nuvarande modellen. Vi föreslår en uppdelning av Trafikverket i Banverket och Vägverket.

Miljöpartiets förslag

Förstatliga järnvägens underhåll och anläggning. När Trafikverket bildades 2010 och järnvägsunderhållet privatiserades gick mycket kompetens förlorad hos myndigheten. Idag ser vi konsekvenserna i form av försenade avgångar och en järnväg i dåligt skick.

Med Tidöregeringen missar Sverige tåget. Politisk vilja och krafttag krävs för att förbättra tågtrafiken och ge Sverige den järnväg vi förtjänar. Miljöpartiet står redo att ta ansvaret. Linus Lakso (MP), trafikpolitisk talesperson Elin Söderberg (MP), klimatpolitisk talesperson Emma Lindqvist (MP), regionråd Västerbotten Linnea Öhman (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Skellefteå

Hallituksen pysyessä asemalla me missaamme junan

”Det ska självklart gå nattåg mellan Norrland och Götaland, nu och i framtiden. Men vi vill mer än så. Det är viktigt att rusta upp rälsen och öppna nya förbindelser.” Foto: Fredrik Sandberg/TT

Beskedet visar hur Tidöpartierna sviker resenärerna. Regeringen har skurit ned 750 miljoner kronor på järnvägsunderhållet och stoppat planerade satsningar. Dessutom har Sverige gått miste om tiotals miljarder i EU-bidrag som kunnat användas för att rusta upp järnvägen, eftersom regeringen valde att lämna samarbetet kring EUs stomnät för järnväg.

Tåget är både nutiden och framtiden. Det ska självklart gå nattåg mellan Norrland och Götaland, nu och i framtiden. Men vi vill mer än så. Det är viktigt att rusta upp rälsen och öppna nya förbindelser. Vi har en chans att koppla ihop Stockholm, Östersund och västra Jämtland med Trondheim med direkttåg – en sträcka som skulle skapa bättre resor i hela landet. Den norska regeringen är redo, men Tidöregeringen står kvar på perrongen.

Ett exempel på regeringens försummelse är Norrbotniabanan. Planerna ströks av Alliansen men återupptogs när Miljöpartiet, som länge verkat för Norrbotniabanan, kom i regering. Arbetet förhalas nu igen av Tidöregeringen. Ett annat exempel är Tvärbanan mellan Storuman och Umeå, där persontrafiken pausats sedan 2022 på grund av räls i dåligt skick och brist på elektrifiering. Dieseltågen som användes orsakade stora utsläpp och var ofta trasiga. Det håller inte. Miljöpartiet vill undersöka möjligheten till EU-finansiering för att rusta upp Tvärbanan.

Med grön politik skulle järnvägen fungera bättre. I Miljöpartiets skuggbudget för 2024 satsas 19 miljarder kronor mer på järnvägen än i regeringens budget. Vi föreslår flera åtgärder för att förbättra tågtrafiken i Sverige:

Framtidens tågresor

Dubbla flygskatten och satsa pengarna på järnvägen. Flyget åtnjuter skatteundantag motsvarande miljardbelopp varje år, medan tågen avvecklas.

Regeringens ansvar

Trafikverket behöver läggas ned och göras om. Väg och järnväg konkurrerar i den nuvarande modellen. Vi föreslår en uppdelning av Trafikverket i Banverket och Vägverket.

Miljöpartiets förslag

Förstatliga järnvägens underhåll och anläggning. När Trafikverket bildades 2010 och järnvägsunderhållet privatiserades gick mycket kompetens förlorad hos myndigheten. Idag ser vi konsekvenserna i form av försenade avgångar och en järnväg i dåligt skick.

Med Tidöregeringen missar Sverige tåget. Politisk vilja och krafttag krävs för att förbättra tågtrafiken och ge Sverige den järnväg vi förtjänar. Miljöpartiet står redo att ta ansvaret. Linus Lakso (MP), trafikpolitisk talesperson Elin Söderberg (MP), klimatpolitisk talesperson Emma Lindqvist (MP), regionråd Västerbotten Linnea Öhman (MP), gruppledare för Miljöpartiet i Skellefteå