Skellefteå Kommuns Beslut om Hörselklasser Väcker Frustration hos Hörselorganisationer
Hörselorganisationer arbetar oavbrutet för att lyfta fram behoven och förutsättningarna för döva och hörselskadade människor i dagens samhälle. Därför har beslutet av Skellefteå kommun att öka storleken på hörselklasser väckt stor frustration och sorg hos många engagerade aktörer inom området.
Bristfälligt Underbyggt Beslut utan Konsekvensbeskrivning
Det som främst oroar är att beslutet att expandera hörselklasserna verkar vara bristfälligt underbyggt. Det saknas kunskap om de specifika behoven och förutsättningarna för döva och hörselskadade elever. Enligt hörselorganisationerna är det avgörande att beslut av denna magnitud föregås av en grundlig utredning baserad på vetenskap och kunskap om målgruppen. Frågan som många ställer sig är om en sådan utredning överhuvudtaget har genomförts och om det finns en konsekvensbeskrivning av förslaget.
Strategin ”Ett Skellefteå för alla” verkar vara oklar och obekant för många. Denna strategi har tre tydliga målområden: höjd kunskapsnivå, ökad tillgänglighet samt förbättrad utbildning och fler arbetstillfällen. Därför är det svårt att förstå hur beslutet om att öka antalet elever i varje klass bidrar till dessa övergripande mål.
Konsekvenser för Eleverna och Skolan
Liv och Celine är två exempel på elever som nu riskerar att få det svårare att hänga med i lektionerna på grund av de större hörselklasserna. De kan komma att bli tröttare och kanske till och med behöva ta fler sjukdagar. Att hävda att skolan blir mer likvärdig och rättvis genom att öka antalet elever i varje klass framstår som absurt för många kritiker. Det verkar snarare som att beslutet fattats av ekonomiska skäl, för att spara pengar, snarare än för att förbättra skolans kvalitet och elevens lärande.
Behov av Möblering och Anpassningar i Hörselklasser
Det är viktigt att förstå att hörselklasser kräver en annan typ av möblering och utformning än traditionella klassrum. Eleverna behöver kunna sitta i en U-form för att kunna se varandras ansikten när de kommunicerar. Om klassrummen fylls med bänkar och elever blir det omöjligt för eleverna att ha den ögonkontakt som är så viktig för döva och hörselskadade barn.
Genom att skära ned på resurser som påverkar en specifik grupp elever riskerar man att skapa en ojämlikhet och orättvisa inom skolsystemet. Istället för att lägga bördan av besparingar på en enskild rektor, bör man överväga mer rättvisa och inkluderande åtgärder som inte drabbar en specifik grupp elever.
Det är tydligt att detta beslut har skapat oro och frustration hos många berörda parter. För att säkerställa att alla elever får en rättvis och likvärdig utbildning är det avgörande att beslut som dessa grundas på vetenskapliga fakta och en förståelse för de specifika behoven hos alla elever.