news-21112024-054020

Samhället står inför en utmaning där en betydande andel elever inte är behöriga för gymnasieutbildning när de avslutar grundskolan. Detta leder till risker för tidig avhopp och problem i framtiden. Trots att politikerna diskuterar olika lösningar på problemet, saknas det konkreta åtgärder.

Ett förslag för att ge mer resurser till stöd för elever som inte når behörighetskraven är att avskaffa modersmålsundervisningen för invandrare och istället bara erbjuda det till våra nationella minoriteter. För närvarande kostar modersmålsundervisningen cirka 1,8 miljarder kronor per år. Dessa pengar kan istället användas för att stödja elever i kärnämnena svenska, engelska och matte.

Förespråkare för modersmålsundervisning hävdar att det underlättar inlärningen av svenska, men det finns ingen entydig forskning som stöder detta påstående. Sverige är faktiskt ett av få länder i världen som erbjuder denna typ av undervisning. Om invandrargrupper vill att deras barn ska lära sig sitt modersmål, kan de organisera det själva. Det är inte samhällets ansvar att ta hand om det.

Istället för modersmålsundervisning kan de frigjorda resurserna användas till obligatorisk läxhjälp för elever som har svårt att nå behörighetskraven. Det skulle kunna vara 1-3 timmar per vecka efter behov. Personalen som erbjuder denna läxhjälp kan vara lärarassistenter, tidigare modersmålslärare, pensionerade lärare eller ideella krafter.

En pensionerad lärare kan ha stor nytta av att stödja elever som behöver extra hjälp. Deras erfarenhet och kunskap kan vara ovärderlig när det gäller att stödja elever på rätt sätt. Genom att använda pensionerade lärare som resurs för extra stödåtgärder kan skolorna ge eleverna den hjälp de behöver för att lyckas.

Det är viktigt att se över resursfördelningen i skolvärlden för att säkerställa att eleverna får det stöd de behöver för att nå sina mål. Genom att omfördela resurser från modersmålsundervisning till läxhjälp kan skolorna bättre stödja eleverna och öka deras chanser till framgång i utbildningen. Det är dags att tänka om och prioritera elevernas framtid på ett effektivt sätt.